کد مطلب:71286 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:283

عید و جشن غدیر











.

عید غدیر «عید اللَّه اكبر» و روز عیدِ اهل بیت علیهم السلام و بالاترین عید امت اسلام است. بهمین جهت تأكید خاصی از ائمه علیهم السلام بر جشن و اظهار سرور و شادی در این روز وارد شده است.

خداوند هیچ پیامبری را نفرستاده مگر اینكه این روز را عید گرفته و حرمت آنرا نگه داشته؛ و به جانشین خود وصیت كرده كه این روز را عید بگیرد. همه ی ملائكه نیز غدیر را در آسمانها جشن می گیرند و در این روز «نثار فاطمه علیهاالسلام» را به یكدیگر هدیه می دهند.

عید گرفتنِ روز «غدیر» از همان سال حجة الوداع و در همان بیابان غدیر پس از اتمام خطبه ی پیامبر صلی الله علیه و آله آغاز شد. در طول سه روز توقف در «غدیر خم» مراسمی بر پا شد و حضرت شخصاً از مردم خواستند كه به او تبریك بگویند؛ كه این سخن را در هیچ پیروزی نفرموده بودند.

اولین تبریكها را مردم به خود پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام عرض كردند و بهمین مناسبت در آن ایام شعر سروده شد.

[صفحه 32]

این سنت حَسَنه در فراز و نشیب تاریخ ادامه یافته و بصورت یك سیره ی مستمر و مؤكد مورد توجه عام و خاص بوده و هرگز ترك نشده است. در جوامع شیعی- به پیروی از معصومین علیهم السلام- این عید از عید فطر و قربان مهم تر تلقی شده و بطور مفصل تری جشن گرفته می شود.

امام رضا علیه السلام فرمود: در این روز به یكدیگر تهنیت و تبریك بگوئید، و هرگاه برادر مؤمن خود را ملاقات كردید چنین بگوئید:

«الْحَمْدُ للَّهِِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكینَ بِوِلایَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ عَلَیْهِ السَّلامُ».

«سپاس خدایی را كه ما را از متمسكین به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام قرار داد».

دعاها و زیارات مختصر و مفصلی برای روز غدیر وارد شده كه خواندن آنها نوعی عهد و پیمان با خدا و رسول و ائمه علیهم السلام در مورد ولایت است و می توان بعنوان «تجدید بیعت» از آن یاد كرد.

مضامین والای این دعاها، در قالب شكرگذاری نعمت ولایت و مروری در عقاید شیعه است كه می توان آنها را تحت سه عنوانِ «ولایت»، «برائت» و «تبرك به روز غدیر» خلاصه كرد.

پیشنهاد می شود در جشنهای عید غدیر شرح مفصل واقعه و متن سخنرانی حضرت برای مردم بیان شود. مطالعه و نگهداری یك نسخه از خطبه ی غدیر در خانه ها، بعنوان گامی كوچك در راه تبلیغ پیامِ غدیر بر همه ی ما لازم است. این انجام وظیفه، اطاعت از دستور اكید پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و تجدید بیعت با صاحبان ولایت مطلقه ی الهیه، پیامبر و امیرالمؤمنین و حضرت زهرا و ائمه ی معصومین علیهم السلام خواهد بود.

[صفحه 33]



صفحه 32، 33.





    1. الغدیر: ج 1 ص 283. الغدیر فی الاسلام: ص 209. عوالم: ج 15:3 ص 208 و 211 و 214 و 215 و 220 تا 223.